Červen 2023 - "Fakta o klimatu"
Jak je to tedy doopravdu a co má smysl dělat? Otázky, které mě osobně tanou na mysli, když se řekne klimatická změna. Co člověk, to názor. Co webová stránka, to jiné sdělení.
O co se tedy můžeme ve výuce opřít? V zásadě jen o zdroje informací, kterým můžeme věřit. Ostatně tak, jak jsme ve yzice zvyklí. Proto bych vám ráda nabídla pro práci s daty webovou stránku Fakta o klimatu.
Na setkání jsme se zabývali dvěma tématy, které jsem zpracovala pro Člověka v tísni a jsou pro vás plně k dispozici. Jedno téma zpracovává změny v oceánech pomocí experimentů. Druhé téma využívá grafy pro pochopení emisí v energetice v ČR.
Jak klimatická změna ovlivňuje oceány
Co všechno se děje s oceány kvůli vypouštění CO2 do atmosféry a následnému růstu teploty vzduchu? Zjistíte to pomocí pokusů zaměřených na tání pevninských a oceánských ledovců, teplotní roztažnosti vody, fungování oceánských proudů nebo rozpouštění CO2 ve vodě.
Délka: 45 min
Úroveň: 6. - 7. třída, 8. - 9. třída
Zpracovaná lekce v pdf je ke stažení zde:
Experimenty v lekci:
- tání ledu ve vodě a na pevnině
- zvětšování objemu vody s teplotou
- vertikální proudění kapalin
- rozpustnost CO2 ve vodě a okyselování vody
Energetika v ČR dnes a zítra
Jak vypadá energetika České republiky v rámci produkce CO2? Jak jsme na tom ve srovnání s jinými evropskými státy? A jaké máme možnosti k tomu, abychom snížili produkci CO2 při výrobě elektřiny? Právě na tyto otázky dává lekce odpovědi pomocí grafů a prací s nimi.
Délka: 90 minut
Úroveň: 8. - 9. třída ZŠ, SŠ
Zpracovaná lekce v pdf je ke stažení zde:
Čím se v lekci zabýváme:
- Proč je důležité se bavit právě o energetice? - Žáci se zamyslí, v jakých odvětvích produkuje ČR nejvíce CO2 a podívají se na reálná data.
- Jaký je energetický mix v ČR? - Žáci si zopakují, jaké druhy elektráren máme a zamyslí se nad tím, jaká je situace v ČR co se výroby a emisí CO2 týká.
- Přesná data produkce a spotřeby energie v ČR - Žáci si při čtení reálných grafů uvědomí, jak se mění v průběhu dne, měsíce a roku spotřeba a výroba energie a pochopí specifika jednotlivých elektráren.
- Jak se zbavit emisí - inspirace v okolních státech - Žáci získají přehled o tom, jakými zdroji vyrábí elektřinu jiné státy a jak je na tom ČR v rámci evropy s emisemi z energetiky.
- Jak se zbavit emisí - jaké možnosti má ČR? - Žáci se zamyslí nad možnostmi využití vodní, solární, větrné a jaderné energie v ČR.
- Evropská snaha - Žáci se seznámí s Evropskou snahou náhrady uhelných elektráren čistějšími zdroji a uhlíkovou neutralitou do roku 2050.