Červen 2023 - "Fakta o klimatu"

19.07.2023

Jak je to tedy doopravdu a co má smysl dělat? Otázky, které mě osobně tanou na mysli, když se řekne klimatická změna. Co člověk, to názor. Co webová stránka, to jiné sdělení. 

O co se tedy můžeme ve výuce opřít? V zásadě jen o zdroje informací, kterým můžeme věřit. Ostatně tak, jak jsme ve yzice zvyklí. Proto bych vám ráda nabídla pro práci s daty webovou stránku Fakta o klimatu.

Na setkání jsme se zabývali dvěma tématy, které jsem zpracovala pro Člověka v tísni a jsou pro vás plně k dispozici. Jedno téma zpracovává změny v oceánech pomocí experimentů. Druhé téma využívá grafy pro pochopení emisí v energetice v ČR.


Jak klimatická změna ovlivňuje oceány

Co všechno se děje s oceány kvůli vypouštění CO2 do atmosféry a následnému růstu teploty vzduchu? Zjistíte to pomocí pokusů zaměřených na tání pevninských a oceánských ledovců, teplotní roztažnosti vody, fungování oceánských proudů nebo rozpouštění CO2 ve vodě.

Délka: 45 min

Úroveň: 6. - 7. třída, 8. - 9. třída

Zpracovaná lekce v pdf je ke stažení zde:

Odkaz na doprovodné materiály: ODKAZ 1

Odkaz na fotografie z lekce: ODKAZ 2

Odkaz na lekci v pdf: ODKAZ 3

Experimenty v lekci:

  • tání ledu ve vodě a na pevnině
  • zvětšování objemu vody s teplotou
  • vertikální proudění kapalin
  • rozpustnost CO2 ve vodě a okyselování vody

Energetika v ČR dnes a zítra

Jak vypadá energetika České republiky v rámci produkce CO2? Jak jsme na tom ve srovnání s jinými evropskými státy? A jaké máme možnosti k tomu, abychom snížili produkci CO2 při výrobě elektřiny? Právě na tyto otázky dává lekce odpovědi pomocí grafů a prací s nimi.

Délka: 90 minut

Úroveň: 8. - 9. třída ZŠ, SŠ

Zpracovaná lekce v pdf je ke stažení zde: 

Odkaz na zpracovanou lekci v pdf: ODKAZ 1

Odkaz na pracovní list: ODKAZ 2

Odkaz na kartičky elektráren: ODKAZ 3

Čím se v lekci zabýváme:

  • Proč je důležité se bavit právě o energetice? - Žáci se zamyslí, v jakých odvětvích produkuje ČR nejvíce CO2 a podívají se na reálná data.

  • Jaký je energetický mix v ČR? - Žáci si zopakují, jaké druhy elektráren máme a zamyslí se nad tím, jaká je situace v ČR co se výroby a emisí CO2 týká.
  • Přesná data produkce a spotřeby energie v ČR - Žáci si při čtení reálných grafů uvědomí, jak se mění v průběhu dne, měsíce a roku spotřeba a výroba energie a pochopí specifika jednotlivých elektráren.
  • Jak se zbavit emisí - inspirace v okolních státech - Žáci získají přehled o tom, jakými zdroji vyrábí elektřinu jiné státy a jak je na tom ČR v rámci evropy s emisemi z energetiky.
  • Jak se zbavit emisí - jaké možnosti má ČR? - Žáci se zamyslí nad možnostmi využití vodní, solární, větrné a jaderné energie v ČR. 
  • Evropská snaha - Žáci se seznámí s Evropskou snahou náhrady uhelných elektráren čistějšími zdroji a uhlíkovou neutralitou do roku 2050.
Elixír do škol, z. ú. / Olbrachtova 1929/62, Praha 4, 140 00
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky